Implementasi Infografis sebagai Media dan Pendukung Pembelajaran Bahasa Inggris

Authors

  • Putu Wahyu Sudewi Universitas Sulawesi Barat
  • Andi Mega Januarti Putri Universitas Sulawesi Barat
  • Nurul Imansari Universitas Sulawesi Barat

DOI:

https://doi.org/10.29407/ja.v9i1.23691

Keywords:

Interactive Learning, Infographic, Vocabulary

Abstract

English plays a crucial role as a global language that needs to be learned from an early age, as it opens up global opportunities and enhances cross-cultural communication. However, children in the Tamo Dhua area face challenges in learning English due to a lack of access to engaging and effective materials. This activity aims to optimize children's understanding of English through the use of visually appealing infographics. Infographics are used to simplify information and make learning more interactive. The methods applied include material development, infographic creation, and classroom implementation. Observation and evaluation results show that infographics help children better understand basic English vocabulary and increase their engagement in learning. The children showed improvement in remembering and using English words and actively participating in activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, A. A., & Saputra, E. R. (2023). Implementasi Pengembangan Infografis Terintegrasi sebagai Media dan Suplemen Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Jurnal Didakti Pendidikan Dasar, 7(2), 617–638. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i2.920

Azhari, M., Wingkolatin, W., & Azmi, M. (2022). Pemanfaatan Media Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Al-Khairiyah Samarinda. Amarthapura: Historical Studies Journal, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.30872/amt.v1i1.540

Dwihartanti, M., & Nur Faizah, N. (2019). Pentingnya Penguasaan Bahasa Inggris Bagi Pelaksanaan Tugas Rutin Sekretaris. Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi, 15(1), 28–35. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v15i1.24483

Farhan Rafi, M., & Farih, A. (2022). Kesulitan Siswa Terhadap Teks Bahasa Inggris. Fourth Conference on Research and Community Services STKIP PGRI Jombang, September, 233–252. https://ejournal.stkipjb.ac.id/index.php/CORCYS/article/view/2633

Illiyyin, L. F. A., & Ruhaena, L. (2024). Stimulasi Kemampuan Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 343–352. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i2.5381

Prameswari, D., & Hasanudin, C. (n.d.). Penggunaan Media Pembelajaran Infografis untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. 1577–1585. Prosiding Seminar Nasional Daring Prosiding Seminar Nasional Daring. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SND/article/view/1874

Lestari, A. R. E. (2014). Needs Analysis on Character-Based English Learning. Deiksis, 06 No.03, 153–164. http://dx.doi.org/10.30998/deiksis.v6i03

Lutfiyah, S. N., & Wahyu Nurhayati, D. A. (2023). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Infografis Untuk Mengajar Ketrampilan Mendengarkan Bahasa Inggris Pada Siswa MTs di Tulungagung. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 8(2), 115–127. https://doi.org/10.21462/educasia.v8i2.153

Miftah, M. (2019). Strategi Komunikasi Efektif Dalam Pembelajaran. Jurnal Teknodik, XII(2), 084–094. https://doi.org/10.32550/teknodik.v12i2.473

Napitupulu, A. T., Simanjuntak, G. W., Pebriyani, L., Silaban, Tampubolon, S. E., Sinaga, S. M., Simanjuntak, T. L. B., Herman, H., Munthe, M. V., Sitanggang, A., & Naibaho, W. (2023). Penggunaan Gambar Sebagai Media Untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Pada Peserta Didik Kelas V SD N 091288 Sibaganding. Beru’-Beru’ : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.31605/jipm.v2i1.2749

Putranti, B. E., Ambawani, S., & Mesin, J. T. (2019). Pentingnya Belajar Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Sekolah Dasar Di Lingkungan Rt 37 Rw 13 Kelurahan Giwangan Kecamatan Umbulharjo. Jurnal Dharma Bakti-LPPM IST AKPRIND Yogyakarta, 2(2), 177–183. https://doi.org/10.34151/dharma.v2i2.2382

Saptodewo, F. (2014). Desain Infografis Sebagai Penyajian Data Menarik. Jurnal Desain, 01(03), 163–218. http://dx.doi.org/10.30998/jurnaldesain.v1i03.563

Suardana, M., Sudiatmaka, K., Bayu, K., & Paramahita, C. (2023). Pelatihan Penggunaan Infografis Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru-Guru Bahasa Inggris Smp Di Kota Mataram. 8(November), 312–321. https://conference.undiksha.ac.id/senadimas/2023/prosiding/file/42.pdf

Sudewi, P. W., Imansari, N., & Putri, A. M. J. (2023). Pelatihan Debat Bahasa Inggris Dengan Metode KRIEGER Bagi Siswa SMAN 2 Majene. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2 (10), 6771-6778. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i10.5215

Sudewi, P. W., Imansari, N., & Putri, A. M. J. (2024). Pelatihan TOEFL ITP Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Abdi Insani, 11(1),667-677. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i1.1431

Sudewi, P. W., Putri, A. M. J., & Amrang. (2024). Pelatihan Penerapan Metode Pencocokan Kartu Indeks untuk Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 5 (3), 464-473. https://doi.org/10.33394/jpu.v5i3.10553

Widayati, Y. T. (2014). Visualisasi Pembelajaran Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar Berbasis Multimedia. Majalah Ilmiah INFORMATIKA, 1(1), 15–30. http://www.unaki.ac.id/ejournal/index.php/majalah-ilmiah-informatika/article/view/131

Additional Files

PlumX Metrics

Published

06-01-2025

How to Cite

Sudewi, P. W., Putri, A. M. J., & Imansari, N. (2025). Implementasi Infografis sebagai Media dan Pendukung Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 9(1), 259–270. https://doi.org/10.29407/ja.v9i1.23691