Peningkatan Profesionalisme Guru Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda 2 Palangka Raya Melalui Pelatihan Kurikulum 2013

  • Asmawati Asmawati IAIN Palangka Raya
  • Setria Utama Rizal IAIN Palangka Raya
  • Sulistyowati Sulistyowati IAIN Palangka Raya
Abstract views: 112 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 0
Keywords: Teacher Professionalism, 2013 Curriculum

Abstract

The purpose of this agenda is to increase teacher professionalism in implementing learning through 2013 curriculum training at Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda 2 Palangka Raya. The service method used is lecture, question and answer, discussion, practice and mentoring. The results of the activity show that the increasing ability and insight of the Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda 2 Palangka Raya teachers is related to the implementation of the 2013 curriculum and increases the knowledge and skills of the Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda 2 Palangka Raya teachers on how to implement learning in the 2013 curriculum both in terms of planning, implementation and evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiningsih, A. (2015). Video sebagai alternatif media pembelajaran dalam rangka mendukung keberhasilan penerapan kurikulum 2013 di sekolah dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 50-58. DOI: https://doi.org/10.22219/dedikasi.v14i0.4293.

Ardiansah, F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI pada Pelajaran PAI di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 1-8. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v2i12019p001.

Arifin, Z. (2012) Evaluasi Pembelajaran, (Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Artapati, L. W., & Budiningsih, C. A. (2017). Pelaksanaan pembelajaran Kurikulum 2013 di SD Negeri Serayu Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 185-200. DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v4i2.13016

Erniasih, U., Suwito, E. P., & Atno, A. (2018). Perbedaan Hasil Belajar dengan Menggunakan Media Video Edukasi dan Media Video Dokumenter pada Pembelajaran Sejarah di SMA N 12 Semarang Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(2), 162-171. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/27646

Hafidhoh, N., & Rifa’i, M. R. (2021). Karakteristik Penilaian Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 Di MI. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 10-16. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/awaliyah/article/view/673

Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstua ldalam pembelajaran abad 21: kunci sukses implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kunandar. (2015). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Rajawali Press.

Nugraha, R., Purnamasari, I., & Baedowi, S. (2017). Evaluasi Penerapan Standar Penilaian Kurikulum 2013 Pada Kelas 4 Sekolah Dasar di Kecamatan Jambu. JS (JURNAL SEKOLAH), 2(1), 94-101. DOI: https://doi.org/10.24114/js.v2i1.9925.

Nuraeni, F., & Tresnawati, D. (2015). Pengembangan Aplikasi Fiqih Jual Beli, Hutang Piutang dan Riba dengan Menggunakan Sistem Multimedia. Jurnal Algoritma, 12(1), 92-98. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.12-1.92.

Rohma, A. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 di Madrasah Ibtidaiyah KAHASRI Kota Probolinggo Tahun Pelajaran 2018/2019. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(1), 49-64. DOI: https://doi.org/10.35719/educare.v1i1.3

Salamah, E. R., & Rifayanti, Z. E. T. (2022). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran ICT Di Rumah Ilmu Klakahrejo Surabaya. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(1), 54-62. DOI: https://doi.org/10.29407/ja.v6i1.16911

Sari, N. M. (2018). Implementasi perencanaan pembelajaran tematik dalam frame kurikulum 2013. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 1, 51-60. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/449

Wahdah, W., & Mufahir, A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Strategi Every One Is A Teacher Here Dengan Media Video Pada Pembelajaran Pai Dan Budi Pekerti Di Sma Muhammadiyah 1 Pontianak. Tarbawi Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2). DOI: http://dx.doi.org/10.29406/tbw.v5i2.2770.

Wahidin, U. (2018). Implementasi Literasi Media dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(02), 229-244. DOI: http://dx.doi.org/10.30868/ei.v7i2.284.

PlumX Metrics

Published
2022-07-27
How to Cite
Asmawati, A., Rizal, S. U., & Sulistyowati, S. (2022). Peningkatan Profesionalisme Guru Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda 2 Palangka Raya Melalui Pelatihan Kurikulum 2013 . Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(3), 797-805. https://doi.org/10.29407/ja.v6i3.17822