Main Article Content
Abstract
Accreditation is an activity to assess the feasibility of basic and secondary education units, and early childhood education and non-formal education units based on established criteria to provide quality assurance of education. Accreditation is useful as a reference in efforts to improve the quality and development of schools/madrasas. The method used for this accreditation visitation refers to the 2020 Education Unit Accreditation Instrument (IASP 2020). put emphasis on IASP2020 on measuring performance indicators with 4 main components, namely the quality of graduates, the ongoing learning process in schools/madrasas. This visitation was carried out for 2 days from 05 August 2022 to. August 6, 2022, at MIS Miftahul Aula, Jl. Husin Hamzah RT.05, Sebuai, Kec. Kumai, Kab. Kotawaringin Barat Prov. Central Kalimantan. Visitation activities are carried out through field observations, class observations, and interviews with madrasa residents in the context of verification, as well as validation of data and information provided by madrasah through accreditation instruments. After knowing the items that have a low score, suggestions and recommendations are prepared. These suggestions are in the framework of fostering, developing and improving the quality of schools/madrasah.
Keywords
Article Details
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0
References
- [1] Mendikbud, “Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2018 Tentang Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah Dan Badan Akreditasi Nasional Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Nonformal,” Menteri Pendidik. Dan Kebud. Republik Indones., pp. 1–21, 2018.
- [2] Presiden RI, “UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL,” Dep. Pendidik. Nas., vol. 19, no. 8, pp. 159–170, 2003, [Online]. Available: bisnis ritel - ekonomi
- [3] A. A. R. Awaludin, “Akreditasi Sekolah sebagai Suatu Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan di Indonesia,” SAP (Susunan Artik. Pendidikan), vol. 2, no. 1, pp. 12–21, 2017, doi: 10.30998/sap.v2i1.1156.
- [4] D. Iskamto, Jeli Nata Liyas, Elida Gultom, P. B. Ansori, Y. Harwina, and T. Hendra, “Pelaksanaan Proses Akreditasi Sekolah untuk menjaga kualitas Pendidikan Sekolah/Madrasah,” J. Pengabdi. Masy. Akad., vol. 1, no. 2, pp. 46–51, 2022, doi: 10.54099/jpma.v1i2.132.
- [5] L. Azizah and S. Witri, “Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Penerapan Total Quality Management dalam Program Akreditasi Sekolah,” Dawuh Guru J. Pendidik. MI/SD, vol. 1, no. 1, pp. 69–78, 2021, doi: 10.35878/guru.v1i1.263.
- [6] D. Asopwan, “Studi Tentang Akreditasi Dalam Meningkatkan Produktivitas Sekolah,” Indones. J. Educ. Manag. Adm. Rev., vol. 2, no. 2, pp. 264–271, 2018.
- [7] I. Novelia, A. Azwar, and E. Elfitra, “Langkah Progresif Peningkatan Akreditasi Sekolah: Studi SMP di Kota Padang,” FOKUS J. Kaji. Keislam. dan Kemasyarakatan, vol. 4, no. 2, p. 195, 2019, doi: 10.29240/jf.v4i2.1093.
- [8] A. Malik et al., Pedoman Akreditasi Sekolah/Madrasah. Jakarta: BAN S/M, 2020.
- [9] H. Karwono and B. Susetyo, “PETA MUTU SATUAN PENDIDIKAN DI INDONESIA (Studi Pilotting Project akreditasi 2020),” J. Penelit. Kebijak. Pendidik., vol. 14, no. 1, pp. 1–10, 2021, doi: 10.24832/jpkp.v14i1.434.
- [10] T. dkk Toharudin, Naskah Akademik Satuan Pendidikan 2020, no. 021. 2019. [Online]. Available: http://www.jamsosindonesia.com/files/NA SJSN.pdf
- [11] A. Malik et al., Intrumen Akreditasi Satuan Pendidikan 2020 Jenjang Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. 2020.