Pengenalan Platform dengan Menggunakan Media Wordwall di SD Inpres Morowa

Authors

  • Atifa Atifa Universitas Muhammadiyah Bone
  • Andi Hajar Universitas Muhammadiyah Bone
  • Suhardiman Suhardiman Universitas Muhammadiyah Bone

DOI:

https://doi.org/10.29407/ja.v9i1.23847

Keywords:

Education, Wordwall Media, Interactive Learning

Abstract

This service activity aims to improve the quality of learning at SD Inpres Morowa through the use of the wordwall platform. The approach used in this activity is the service learning approach. The aim of this approach is to ensure the transfer of knowledge about wordwalls to students goes well. The research method used is knowledge transfer by involving students as active participants in introductory activities. The results of this research prove that through a service learning approach, students are not only active in carrying out assignments but are also actively involved in various games and quizzes provided by the Wordwall platform. This has a positive impact on increasing student learning motivation and student learning outcomes. Apart from that, with variations in learning methods using Wordwall, students' interest in learning increases. Students show higher motivation to participate in learning and participate actively in class activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afianti, E. O., Ratnawuri, T., & Pritandhari, M. (2022). Pengembangan Game Edukatif “Nomic Smart” Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Kelas X Sma. EDUNOMIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 3(1), 72–82. https://doi.org/10.24127/edunomia.v3i1.2888

Aghel, D., MA’lufah, S., Damayanti, M., & Asmara, M. (2024). Menanamkan ketertarikan terhadap pembelajaran IPAS dengan menggunakan media wordwall pada siswa sekolah dasar. 8(2). https://doi.org/10.24114/js.v8i2.56169

Ayu Annisa, N., Rusdiyani, I., & Nulhakim, L. (2022). Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Melalui Aplikasi Game Edukasi Berbasis Android. Akademika, 11(01), 201–213. https://doi.org/10.34005/akademika.v11i01.1939

Damarjati, S., & Miatun, A. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Berorientasi pada Kemampuan Berpikir Kritis. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6442

Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2), 323–339. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i2.9526

Lailan, A. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(7), 3257–3262. https://doi.org/10.55681/sentri.v3i7.3115

Putra, L. D., Arlinsyah, N. D., Ridho, F. R., Syafiqa, A. N., & Annisa, K. (2024). Pemanfaatan Wordwall pada Model Game Based Learning terhadap Digitalisasi Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 81–95. https://doi.org/10.24269/dpp.v12i1.8749

Rahma Maulida, R. (2024). Penerapan Teknologi Wordwall Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Untuk Mewujudkan Tujuan Keempat Program SDGS. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(3), 372–377. https://doi.org/10.62017/jppi.v1i3.1215

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/view/7757

Soenarko, B., Wiguna, F. A., Putri, K. E., Primasatya, N., Kurnia, I., Imron, I. F., Damayanti, S., & Wahyudi, W. (2017). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif dengan Memanfaatkan Bahan Bekas untuk Guru Sekolah Dasar pada Anggota Gugus 2 Kecamatan Ringinrejo Kabupaten Kediri. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 1(2), 96–106. https://doi.org/10.29407/ja.v1i2.11738

Waluyo Hadi, Yofita Sari, & Nadra Maulida Pasha. (2024). Analisis Penggunaan Media Interaktif Wordwall terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan MIPA, 14(2), 466–473. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i2.1570

Additional Files

PlumX Metrics

Published

12-01-2025

How to Cite

Atifa, A., Hajar, A., & Suhardiman, S. (2025). Pengenalan Platform dengan Menggunakan Media Wordwall di SD Inpres Morowa. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 9(1), 290–300. https://doi.org/10.29407/ja.v9i1.23847