Lomba Cerdas Cermat Sebagai Metode Inovatif Pengembangan Minat Belajar Siswa SDN Kalisari 1 Surabaya

Authors

  • Achmad Nur Ramadhani Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Klose Margaret Oktavia Sitanggang Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Astri Cahyani Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Muhammad Alfafa Rizky Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Saefudin Fajar Harianto Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Leily Suci Rahmatin Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.29407/ja.v8i3.23562

Keywords:

Quiz Competition, Learning Motivation, Primary Education

Abstract

The digital era has brought the challenge of declining interest in learning among elementary school students. To overcome this, innovative learning methods are needed that can increase student learning motivation. This service aims to increase learning interest, knowledge, and academic skills of 4th grade students at SDN Kalisari 1 Surabaya. This activity uses a case study method, data is collected through direct observation during the competition and interviews with homeroom teachers. Results showed that the quiz competition effectively increased students' learning motivation, academic knowledge and critical thinking skills. This activity also encourages achievement, increases self-confidence, and develops quick and precise thinking skills. This method has the potential to be an innovative learning strategy that can be implemented by SD Negeri Kalisari 1 Surabaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang Tahun Pelajaran 2018/2019 . Jurnal Pendidikan Matematika , 38-48. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v1i1.408

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan "Konsep Teori dan Aplikasinya". Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Margaretha, S., Anggraini, H., & Ginting, D. (2020). Membangun Karakter dan Potensi Diri Melalui Cerdas Cermat. Jurnal Anadara Pengabdian Kepada Masyarakat, 2657 - 2674. https://jurnal.una.ac.id/index.php/anadara/article/view/1161

Nasution, A. S., & Nurdalilah. (2018). Membangkitkan Minat Belajar Siswa Melalui Lomba Cerdas Cermat. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 10-13. https://e-prosiding.umnaw.ac.id/index.php/pengabdian/article/view/31

Pratama, F., Firman, & Neviyarni. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 280-286. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.63

Rodliyah. (2021). Pendidikan & Ilmu Pendidikan. Jember: IAIN Jember Pers.

Seran, E. Y., Mardawani, Marganingsih, A., & Lestari, V. (2022). Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 1-9. https://dx.doi.org/10.31932/jpdp.v8i1.1570

Sulastyaningrum, R., Martono, T., & Wahyono, B. (2019). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Peserta Didik Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bulu Tahun Ajaran 2017/2018. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 1-19. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/63734/

Suyanto, & Jihad, A. (2018). Menjadi Guru Profesional : Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas di Era Globalisasi. Jakarta: Esensi.

Wibowo, S., Anggraini, S. P., Sunaryo, Sugevin, W., Nirwana, R. C., & Yuniawatika. (2022). Program Mathematics Ethnic Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika SDN 1 Kauman. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 06(2), 520-530. https://doi.org/10.29407/ja.v6i2.16666

Yusuf, M. (2020). Model Pembelajaran Kompetisi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Asosiasi Dosen Tarbiyah Krempyang Tanjunganom, 1, 61-73. https://ejournal.staidapondokkrempyang.ac.id/index.php/jiem/article/view/32

Additional Files

PlumX Metrics

Published

10-09-2024

How to Cite

Ramadhani, A. N., Sitanggang, K. M. O., Cahyani, A., Rizky, M. A., Harianto, S. F., & Rahmatin, L. S. (2024). Lomba Cerdas Cermat Sebagai Metode Inovatif Pengembangan Minat Belajar Siswa SDN Kalisari 1 Surabaya. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 8(3), 631–639. https://doi.org/10.29407/ja.v8i3.23562

Most read articles by the same author(s)