Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Implementasi Strategi Peningkatan Penjualan pada UMKM Koremin

Authors

  • Raifa Praharsa Anief Universitas Pendidikan Indonesia
  • Amalia Putri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dwi Jaya Kusumah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ridha Faatihah Khitmatyar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Aristanti Widyaningsih Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29407/ja.v8i2.20199

Keywords:

MSMEs, Sales Strategy, Social Media

Abstract

The existence of social media has become embedded in people's lives in the digital era. Not only for communicating, currently many business people use social media Instagram, Tiktok, Twitter and Facebook to promote their businesses. Koremin MSMEs, in running their business, also have social media accounts which are used as marketing media. However, the use of social media needs to be accompanied by creativity and the creation of promotional content that is in line with existing trends so that it can reach a wider range of consumers. The service is carried out in order to help MSMEs be able to use their social media optimally to achieve sales targets. The implementation method is observation, interviews and mentoring for three months. The research results show that Koremin MSMEs are able to use their social media optimally and achieve the expected targets.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdiat, A. (2022, March 30). 10 Sektor Usaha dengan Jumlah Industri Mikro-Kecil Terbanyak di Indonesia (2020). Databoks.

Anggraeni, F. D., Hardjanto, I., & Hayat, A. (2013). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Melalui Fasilitasi Pihak Eksternal Dan Potensi Internal (Studi Kasus pada Kelompok Usaha “Emping Jagung” di Kelurahan Pandanwangi Kecamatan Blimbing, Kota Malang). In JAP) (Vol. 1, Issue 6). http://administrasipublik.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jap/article/view/195

Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014). Principles of Marketing.

Artaya, I. P., & Purworusmiardi, T. (2019). Efektifitas Marketplace Dalam Meningkatkan Konsentrasi Pemasaran Dan Penjualan Produk Bagi Umkm Di Jawa Timur. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.10157.95206

Frieda, K. (2022). Eksistensi Korean Street Food Ramah Muslim Dalam Meningkatkan Kesejahteraan UMKM di Kecamatan Kedungwuni Kabupaten Pekalongan. Dinamika: Jurnal Manajemen Sosial Ekonomi, 2(1), 20-28. https://doi.org/10.51903/dinamika.v2i1.81

Indika, D. R., & Jovita, C. (2017). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen. Jurnal Bisnis Terapan, 1(01), 25-32. https://doi.org/10.24123/jbt.v1i01.296

Kusumayanti, D., Wibisono, S., & Sulistiono, S. (2020). Pendampingan Promosi Digital Bagi UMKM Kota Bogor. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 1(2), 197–206. https://doi.org/10.37641/jadkes.v1i2.521

Mardia, M., Hutabarat, M. L. P., Simanjuntak, M., Sipayung, R., Saragih, L., Simarmata, H. M. P., Sulasih, S., Tanjung, R., Irdawati, I., & Tjahjana, D. (2021). Strategi Pemasaran. Yayasan Kita Menulis.

Putri, I. P., Dhiba, F., Liany, P., & Nuraeni, D. R. (2019). K-Drama dan Penyebaran Korean Wave di Indonesia. ProTVF, 3(1), 68–80. https://doi.org/10.24198/ptvf.v3i1.20940

Tamara, A., & Suyanto, A. M. A. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Membentuk Perubahan Minat Konsumen Dari Makanan Tradisional Menjadi Makanan Korea Di Indonesia. Almana: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 3(2), 291-300. https://doi.org/10.36555/almana.v3i2.511.

Additional Files

PlumX Metrics

Published

22-04-2024

How to Cite

Anief, R. P., Putri, A., Kusumah, D. J., Khitmatyar, R. F., & Widyaningsih, A. (2024). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Implementasi Strategi Peningkatan Penjualan pada UMKM Koremin. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 8(2), 296–306. https://doi.org/10.29407/ja.v8i2.20199