Re-Branding Produk Sebagai Daya Tarik Pemasaran pada UMKM Jamu di Dusun Kedurus Kabupaten Sidoarjo

  • Laras Reynard Pratiwi Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Lidzikirllah Fannayu Putri Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Deby Fatimah Wati Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ria Wulandari Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
Abstract views: 332 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 0
Keywords: Herbal Medicine, Herbal Medicine Label, Marketing

Abstract

Instant herbal medicine is one of the UMKM goods created by the people of Dusun Kedurus. The label on the plastic standing pouch that holds the powder form of jamu indicates that it is a herbal version. The label's appearance is quite straightforward, with only the name and effectiveness of the herbal medicine listed, and no further details like composition, presentation style, expiration date, or halal logo. Ineffective labeling may have an effect on the sales process by lowering buyer confidence. The goal of this initiative is to modernize the marketing and labeling of herbal medicines. In addition to receiving assistance with labeling, managing NIB (business identification number), SNI (Indonesian national standard), SPPL (statement of ability to manage and monitor environment), and creation of a social media account, herbal medicine managers also take part in socialization activities. The outcomes of this effort include a more appealing label for herbal medication, applications for NIB, SNI, SPPL, and social media marketing for herbal medicine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angipora, M. (2018). M O D U L Labeling & Packaging. IKIP PGRI Bojonegoro

Forijati, R., Sugiono, S., Anas, M., Muchson, M., Subagyo, S., & Winarsih, T. (2022). Pelatihan Digital Marketing Ibu Rumah Tangga Pelaku Usaha Mikro Di Kelurahan Pojok Kota Kediri . Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(3), 573-580. https://doi.org/10.29407/ja.v6i3.17040

Hardilawati, W. L. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 10(1), 89–98. https://doi.org/10.37859/jae.v10i1.1934

Isnawati, D. L., & Sumarno. (2021). Minuman jamu tradisional sebagai kearifan lokak masyarakat di Kerjaan Majapahit pada abad ke-14 Masehi. Avatara, 11(2), 1–7. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/avatara/article/view/42175

Kusuma, T. M., Wulandari, E., Widiyanto, T., & Kartika, D. (2020). Hubungan Tingkat Pengetahuan dan Sikap terhadap Kebiasaan Konsumsi Jamu pada Mayarakat Magelang Tahun 2019. Pharmacon: Jurnal Farmasi Indonesia, 37–42. https://doi.org/10.23917/pharmacon.v0i0.10857

Kemenkes. (2016). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2016 Tentang Formularium Obat Herbal Asli Indonesia. Menteri Kesehatan Republik Indonesia: Jakarta

Kemenkes. (2020). Surat Edaran Tentang Pemanfaatan Obat Tradisional Untuk Pemeliharaan Kesehatan, Pencegahan Penyakit, dan Perawatan Kesehatan. (Online). (https://yankes.kemkes.go.id/unduhan/fileunduhan_1592367336_716430.pdf). Diakses 29 September 2022

Nashrullah, M., Anisah, S. U., Agustin, S. L., Sudjaya, B. N., Fathoni, M. N., Asmoro, F. H., Putri Angkasa, L. K. F., Prameswari, E. S., Syahbana, M. A., Dyfianti, S., & Puspitasari, H. P. (2022). Identifikasi Pengetahuan Masyarakat Usia Produktif mengenai Obat Tradisional sebagai Imunomodulator di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Farmasi Komunitas, 9(1), 74–80. https://doi.org/10.20473/jfk.v9i1.24142

Sarfiah, S., Atmaja, H., & Verawati, D. (2019). UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 4(2), 1–189. https://doi.org/10.31002/rep.v4i2.1952

Satriyati, E. (2016). Pola Tradisi Minum Jamu: Upaya Pemertahanan Pengobatan Lokal Sebagai Identitas Masyarakat Bangkalan Madura. Jurnal Dimensi, 9(2), 115–122. https://doi.org/10.21107/djs.v9i2.3749

Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). Analisis strategi UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59–66 http://administrasibisnis.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jab/article/view/1172

PlumX Metrics

Published
2023-04-28
How to Cite
Pratiwi, L. R., Putri, L. F., Wati, D. F., & Wulandari, R. (2023). Re-Branding Produk Sebagai Daya Tarik Pemasaran pada UMKM Jamu di Dusun Kedurus Kabupaten Sidoarjo. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 7(2), 588-596. https://doi.org/10.29407/ja.v7i2.18748