Peningkatan Pengetahuan Videografi sebagai Upaya Pendukung Promosi Produk UMKM

  • Hepatika Zidny Ilmadina Politeknik Harapan Bersama
  • Dyah Apriliani Politeknik Harapan Bersama
  • Ahmad Maulana Politeknik Harapan Bersama
Abstract views: 330 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 0
Keywords: Canva, Promotions, Videography

Abstract

Current information technology has been implemented in various fields, such as education, religion, health, social, and culture. Nowadays, Smartphones and social media are a way out of communicating, digging information activities, to buying and selling transactions. The use of information technology has also proliferated, not only for companies and business actors, but almost all people use and utilize information technology. The Tegal City Government itself has created a social media-based promotional platform, namely the UMKM gallery, that can be accessed by Micro, Small and Medium Enterprises (MSME) sector actors to promote their products. However, in carrying out these promotions, they need exciting content to attract buyers. MSMEs need expertise in drafting concepts and editing images and videos as promotional breakfasts. So it is essential to make an effort to improve videography that can be used as a means of marketing the products of business people, in this case, MSME’s products. This activity was carried out with the support of the Canva application to create product promotional content. Canva is an online design program application that provides various editing tools or tools to create various graphic designs in the form of templates, features, and categories provided in it easily without the need to design it from scratch. The results of this activity are several designs made by MSME actors in promoting their products. Increased knowledge can be seen from the design results shared on their social media such as WhatsApp, Instagram, and others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, G., Oktavianto, H., Habibie, E. Y., & Hadiyatullah, A. W. (2020). Pelatihan Digital Marketing Pada UMKM Sebagai Penunjang Kegiatan Promosi Dan Pemasaran. Jurnal Pengabdian Manajemen, 1(2), 88-92.

Apriliani, D., Sasmito, G. W., & Ilmadina, H. Z. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi untuk Optimalisasi Dakwah Bagi Kader Nasyiatul Aisyiyah Bulakamba-Brebes. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1255-1261. doi:https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i5.7972

As-Tsauri, M., & Munastiwi, E. (2020). Strategi Kepala Madrasah Dalam Menentukan Kebijakan Pembelajaran Era Covid-19: Studi Kasus Kepala Madrasah Ibtidaiyah NW Pondok Gedang. ElementerIs: Jurnal ILmiah Pendidikan Dasar Islam, 55-61.

Dalimunthe, A., Herlina, Sari, D., Kurniasari, P., & Agustina, S. (2019). IMPLEMENTASI PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI SEBAGAI MEDIA PROMOSI BAGI PELAKU USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DI KOTA PALEMBANG. Seminar Nasional AVoER XI 2019 (hal. 816-821). Palembang: Fakultas Teknik Universitas Sriwijaya.

Junaedi, S. (2021, Oktober 2). APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KREATIFITAS MAHASISWA PADA MATA KULIAH ENGLISH FOR INFORMATION COMMUNICATION AND TECHNOLOGY. Bangun Rekapima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial dan Humaniora, 07(2), 80-89. doi:http://dx.doi.org/10.32497/bangunrekaprima.v7i2,%20Oktober.3000

Mansir, F., & Tumin. (2022). Pemberdayaan UMKM Sebagai Usaha Meningkatkan Kualitas Pemasaran Produk Di Padukuhan Dukuhsari Wonokerto Turi Sleman. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(3), 656-664. doi:https://doi.org/10.29407/ja.v6i3.17698

Mildawati, T. (2016). TEKNOLOGI INFORMASI DANPERKEMBANGANNYA DI INDONESIA. EKUITAS (Jurnal Ekonomi dan Keuangan), 101.

Muthmainnah, Balqis, P., & Istiqa, L. (2018). ANALISA PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) PADA USAHA MIKRO, KECIL DAN MENENGAH (UMKM). IKRA-ITH Ekonomiika, 93-100.

Novian, A. D. (2021, October 8). Direktorat Jenderal Aplikasi Informatika. Diambil kembali dari https://aptika.kominfo.go.id/: https://aptika.kominfo.go.id/2021/10/pahami-perilaku-masyarakat-dalam-pembuatan-konten-kreatif-umkm/

Pelangi, G. (2020, Desember). PEMANFAATAN APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA JENJANG SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam(8), 79-96. doi:http://dx.doi.org/10.32493/sasindo.v8i2.79-96

Prasetya, A. Y., Sugiharti, & Fadhila, Z. R. (2021). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM UPAYA MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK UMKM DESA BOJA. BUDIMAS : JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 3(1), 102-108.

Supradaka. (2022, Maret 1). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Perancangan Grafis. Jurnal IKRAITH-TEKNOLOGI, 6(1), 62-68.

Tekege, M. (2018, Desember 2). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Manajemen Dewantara, 1(2), 62-76. Diambil kembali dari http://ejournal.stiedewantara.ac.id/index.php/JMD/issue/view/32

Zubaedah, H. (2021, June 22). Media Indonesia. Diambil kembali dari Media Indonesia: https://mediaindonesia.com/humaniora/389057/kemenkominfo-89-penduduk-indonesia-gunakan-smartphone

PlumX Metrics

Published
2023-04-21
How to Cite
Ilmadina, H. Z., Apriliani, D., & Maulana, A. (2023). Peningkatan Pengetahuan Videografi sebagai Upaya Pendukung Promosi Produk UMKM. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 7(2), 304-313. https://doi.org/10.29407/ja.v7i2.17613