Penyuluhan Peningkatan Kualitas Kemasan Produk Pada Pengrajin Tahu dan Tempe di Keluruhan Semanan, Jakarta Barat
DOI:
https://doi.org/10.29407/ja.v5i2.15568Keywords:
packaging, tofu, tempe, selling valueAbstract
The situation of the Covid-19 pandemic that has not ended gives a signal that the business will continue to face uncertainties that affect the sustainability of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia. The purpose of community service activities for tofu and tempe craftsmen partners in Semanan village, West Jakarta is to help increase the selling value of tofu and tempe products. The method used in the implementation of this community service is to provide direct counseling at partner locations by giving explanations on how to improve the quality of the packaging of the tofu and tempe products produced. The results of this community service activity suggest three aspects of the solution, namely paying attention to the quality of the packaging related to the cleanliness of the tofu and tempe sold, maintaining the resilience of the tofu and tempe that are sold in good packaging, adding product identity to the packaging to increase the product's selling value. Response from partners is happy with this activity.
Downloads
References
Ajibulloh, A. A. (2020). Pemanfaatan Microsoft Powerpoint Sebagai Solusi Strategi Visual Digital Marketing Untuk UMKM Di Masa Pandemi. SELAPARANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 474–478.
Amri, A. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap UMKM di Indonesia. Jurnal Brand, 2(1), 123–130.
Anggoro, D., Hasugian, H., & Nofiyanti, N. (2020). Implementasi Digital Marketing Pada UKM Guna Meningkatkan Pemasaran dan Penjualan Produk di Masa Pandemi Covid-19. JURPIKAT(Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(3), 384–391. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v1i3.345
Apriyanti, M. E. (2018). Pentingnya Kemasan Terhadap Penjualan Produk Perusahaan. Sosio E-Kons, 10(1), 20–27.
Cahya, K. O., & Christian, M. (2020). Determinan Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Alat Teknik Di Pasar HWI Lindeteves Jakarta. Jurnal Pengabdian Dan Kewirausahaan, 4(2), 121–128.
Christian, M. (2017). Pengaruh Faktor Perilaku Pada Kelompok Millineal Terhadap Keinginan Untuk Berwirausaha. Journal Of Business & Applied Management, 10(2), 92–105.
Christian, M. (2019a). Dampak Penggunaan Teknologi Berbasis Aplikasi Pada Usaha Restoran Berskala Mikro & Kecil. Journal of Business and Applied Management, 12(2), 132–198.
Christian, M. (2019b). Peranan Inovasi Sebagai Mediator Pada Kinerja Usaha Café. Jurnal Pengabdian Dan Kewirausahaan, 3(1), 56–61.
Evanita, S., & Trinanda, O. (2017). Pengaruh Atribut Produk Terhadap Minat Beli Makanan Ringan Tradisional Pada Remaja Di Perkotaan Sumatera Barat. Economac, 1(2), 7–11. https://doi.org/10.24036/20171237
Handayani, T., Rahmi, M., & Fathoni, M. A. (2021). Pemberdayaan Pelaku Ekonomi Usaha Mikro Terdampak Covid-19 di Kelurahan Pangkalan Jati Jakarta Selatan. IKRAITH-ABDIMAS, 4(2), 6–13.
Mulyawan, I. B., Handayani, B. R., Dipokusumo, B., Werdiningsih, W., & Siska, A. I. (2019). Pengaruh Teknik Pengemasan dan Jenis Kemasan Terhadap Mutu dan Daya Simpan Ikan Pindang Bumbu Kuning. Jurnal Pengolahan Hasil Perikanan Indonesia, 22(3), 464–475. https://doi.org/10.17844/jphpi.v22i3.28926
Pratama, M. M. A., Azizah, Z., Muntarwikhi, S., W, O. D. S., Dilasari, A., Nurmawati, K. M., … Dewi, P. T. T. (2020). Edukasi Fintech Lending Sebagai Solusi Permodalan Umkm di Masa Pandemi Covid-19 di Kecamatan Wajak Malang. Jurnal Graha Pengabdian, 2(3), 187–201.
Pratiwi, M. I. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Perlambatan Ekonomi Sektor UMKM. Jurnal Ners, 4(2), 30–39.
Rosalina, Y., Alnopri, A., & Prasetyo, P. (2012). Disain Kemasan Untuk Meningkatkan Nilai Tambah Madu Bunga Kopi Sebagai Produk Unggulan Daerah. Jurnal Agroindustri, 2(1), 8–13.
Rosita, R. (2020). Pengaruh Pandemi Covid-19 Terhadap UMKM di Indonesia. Jurnal Lentera Bisnis, 9(2), 109–120. https://doi.org/10.34127/jrlab.v9i2.380
Rulandari, N., Rahmawati, N. F., & Nurbaiti, D. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah Pada Era New Normal. Prosiding Seminar STIAMI, 21–28. Jakarta: Institut Ilmu Sosial dan Manajemen STIAMI.
Santosa, R. M., & Christian, M. (2017). Kencenderungan Kelompok Muda Untuk Berwirausaha Berdasarkan Faktor-faktor Personal. Jurnal Pengabdian Dan Kewirausahaan, 1(1), 56–64.
SatgasCovid-19. (2020). Pemulihan Ekonomi Akibat Pandemi Berpedoman Protokol Kesehatan. Retrieved January 14, 2021, from Satgas Penanganan Covid-19 website: https://covid19.go.id/berita/pemulihan-ekonomi-akibat-pandemi-berpedoman-protokol-kesehatan
SatgasCovid-19. (2021). Peta Sebaran Covid-19. Retrieved January 14, 2021, from Satgas Penanganan Covid-19 website: https://covid19.go.id/peta-sebaran-covid19
Sugiri, D. (2020). Menyelamatkan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah dari Dampak Pandemi Covid-19. Fokus Bisnis: Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 19(1), 76–86. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v19i1.575
Sundara, D., Laksono, R., & Gultom, J. R. (2020). Sosialisasi Etika Bisnis dan Entrepreneur UMKM Setu Babakan Srengseng Sawah Jagakarsa Jakarta Selatan. Jurnal Pengabdian TERATAI, 1(2), 141–152.
Susanti, A., Dewanti, Y. R., & Estiana, R. (2021). Strategi Perencanaan Keuangan Untuk Penjualandan Pajak UMKM di Masa Pandemi. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 277–283. https://doi.org/10.31949/jb.v2i1.731
Tanjung, R. H. R., & Maury, H. K. (2018). Pelatihan Pengolahan dan Pengemasan Pangan Lokal Untuk Meningkatkan Nilai Ekonomi Produk Pertanian di Kampung Rhepang Muaif. Jurnal Pengabdian Papua, 2(1), 32–38.
Theopilus, Y., Damayanti, K. A., Yogasara, T., & Ariningsih, P. K. (2018). Pengembangan Kemasan Makanan untuk Menghasilkan User Experience yang Positif: Studi Kasus pada Salah Satu UMKM Makanan di Kota Bandung. Jurnal Ergonomi Dan K3, 3(2), 9–16. https://doi.org/10.5614/j.ergo.2018.3.2.2
Waseso, R. (2020). Sebanyak 37.000 UMKM Terdampak Virus Corona. Retrieved January 14, 2021, from kompas.com website: https://money.kompas.com/read/2020/04/17/051200426/sebanyak-37.000-umkm-terdampak-virus-corona
Yolandha, F. (2020). Begini Dampak Pandemi Terhadap Rantai Pasok UMKM. Retrieved January 14, 2021, from republika.co.id website: https://republika.co.id/berita/qk3a58370/begini-dampak-pandemi-terhadap-rantai-pasok-umkm
Yuliani, R., & Widyakanti, W. (2020). Peningkatan Penjualan Melalui Inovasi Kemasan dan Label Pada UMKM. Jurnal Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 2(2), 71–76.
Yuliari, G., & Riyadi, B. (2015). Meningkatkan Nilai Tambah Produk Olahan Ikan Dengan Strategi Diversifikasi Yang Berbasis Pasar Global. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers 2015 Optimalisasi Peran Industri Kreatif Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN", 216–226. Semarang: Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas 17 Agustus1945 Semarang.