Monitoring The Learning Process at SMK Kesatrian Through Kana Buso Application

  • Tyas Pratama Puja Kusuma Universitas Amikom Purwokerto
  • Muhamad Awiet Wiedanto Prasetyo Universitas Amikom Purwokerto
Abstract views: 131 , PDF downloads: 105
Keywords: Learning Outcomes, ADDIE Model, Kana Buso Application

Abstract

The research aims to produce applications that can analyze the quality of the questions, know the statistics of student grades, and determine the appropriateness of the items to be tested for the subjects of network system administration competence in Computer Network Engineering Class XI Vocational School Kesatrian. Research and development. The development model in this study uses the Analysis-Design-Development-Implementation-Evaluation (ADDIE) Model. With the stages of development, ranging from analysis, planning, development, implementation, and evaluation. The application is developed based on the website. This research resulted in the form of question items named Kana Buso Application, which is suitable as a medium for determining the quality of questions. This application is useful to make it easier for teachers to assess the quality of the items that will be given to students. Based on the test results, it can be concluded that the use of this application can also minimize student cheating in working on exam questions because the questions issued are random.

Downloads

Download data is not yet available.

References

U. Salamah, “Penjaminan Mutu Penilaian Pendidikan,” Evaluasi, J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 2, 2018.

I. N. S. S. Ni Putu Sintya Winata, Ida Bagus Putrayasa, “Analisis Butir Soal Pilihan Ganda Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMK Negeri 3 Singaraja,” J. Pendidik. dan Sastra Indonesia., vol. 2 No.1, 2014.

Y. E. Suryani, “Pemetaan Kualitas Empirik Soal Ujian Akhir Semester Pada Mata Pelajaran Bahasa Indoensia SMA di KAbupaten Klaten,” J. Penelitian dan Evaluasi Pendidikan., vol. 21 No.2, 2017

N. R. Mujib., A. J. E. Toenlio., dan H. Praherdhiono., “Analisis Butir Soal Ujian Nasional IPA SD/MI Tahun 2015 Sampai 2017 Berdasarkan Taksonomi Bloom,” J. Kajian Teknologi Pendidikan., vol. 1 No.2, 2018.

Herwelis, “Analisis Kualitas Soal Ujian Akhir Sekolah (UAS) Mata Pelajaran Matematika Tingkat SMK Kabupaten Takalar Tahun Pelajaran 2012/2013,” Universitas Negeri Makassar, 2013.

E. T. Wahyuningsih, “Analisis Butir Soal Tes Objektif Buatan Guru Ulangan Semester Ganjil Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di SMA Negeri 1 Mlati Tahun Ajaran 2013/2014,” Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.

R. Kurniawati dan Irsyadillah., “Analisis Nilai Karakter Dalam Teks Cerita Buku Pelajaran Siswa Sekolah Dasar,” J. Master Bahasa., vol. 6 No.2, 2018.

E. Astriani, “Kompetensi Komunikatif,” PENTAS J. Ilm. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones., vol. 2, 2018.

Pasi., Srika Ningsih dan Yusrizal., “Analisis Butir Soal Ujian Bahasa Indonesia Buatan Guru MTsN di Kabupaten Aceh Besar,” Ilm. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indonesia., vol. 6, 2018.

L. Satria., Devit dan Wati., “Perancangan Ujian Online Menggunakan Model Computer Based Assessment Berbasis Client-Server (Studi Kasus : SMA PGRI Kota Payakumbuh),” Invotek Polbeng - Seri Inform., vol. 1, 2016.

A. N. P. N. Dwi Purwati., dan., “Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasis Google Formulir Di SMA N 1 Prambanan,” Pendidik. dan Sej., vol. 14, 2018.

K. Muhson, Ali,. Lestari, Barkah,. Supriyanto., &, Baroroh, “Pengembangan Software AnBuso sebagai Solusi Alternatif bagi Guru dalam Melakukan Analisis Butir Soal Secara Praktis dan Aplikatif,” Yogyakarta, 2013.

E. Mastuti, “Pemanfaatan Teknologi Dalam Menyusun Evaluasi Hasil Belajar,” Penelit. Psikol., vol. 7, 2016.

Hanafi, “Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan,” Kaji. Kesilaman, vol. 4, 2017.

R. H. S. Rindang Wijayanto., dan., “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Pendekatan Problem Solving Berorientasi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah,” Pendidik. Mat., vol. 7, 2018.

I. M. K. I Made Tegeh., dan., “Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan Dengan ADDIE Model,” J. Ika, vol. 11, 2013.

A. I. Mubarok, “Pelaksanaan Komunikasi Organisasi Di Dinas Pendidikan Kabupaten Klaten,” E-Prints Univ. Negeri Yogyakarta, 2016.

Falimu, “Etika Komunikasi Pegawai Terhadap Pelayanan Penerbitan Pajak Bumi dan Bangunan,” Komunikator, vol. 9, 2017.

S. Bakhri, “Animasi Interaktif Pembelajaran Huruf dan ANgka Menggunakan Model ADDIE,” J. Intensif, vol. 3 No. 2, 2019.

B. I. Suwandayani, “Analsis Perencanaan Pembelajaran Tematik Pada Kurikulum 2013 Di SD Negeri Kauman 1 Malang,” Elem. Sch. Educ. J., vol. 2, 2018.

Published
2020-08-19
How to Cite
[1]
T. Pratama Puja Kusuma and M. A. W. Prasetyo, “Monitoring The Learning Process at SMK Kesatrian Through Kana Buso Application”, intensif, vol. 4, no. 2, pp. 173-183, Aug. 2020.