Penguatan Ekonomi Lokal melalui Peningkatan Kualitas Produksi dan Digitalisasi Pemasaran Ikan Asin di Kampung Siabang

Authors

  • Indah Arini Universitas Indo Global Mandiri
  • Susi Handayani Universitas Indo Global Mandiri

DOI:

https://doi.org/10.29407/ja.v9i2.23451

Keywords:

Salted fish, Production quality, Marketing digitalization

Abstract

The salted fish industry in Kampung Siabang, Kelurahan 5 Ulu, Seberang Ulu 1 District faces challenges such as production hygiene standards, unattractive packaging, no brand identity, and minimal use of digital marketing, resulting in low product competitiveness. This community service program aims to improve production and marketing quality through training in hygienic production standardization, packaging, branding, and digital marketing. The method used is a participatory approach with training, direct practice, and evaluation. The results show an increase in the durability of salted fish products, more attractive packaging with product labels, and an increase in the number of business actors using digital media for marketing. This program is effective in increasing the competitiveness of the salted fish industry, although further assistance is still needed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus, A., Mappamiring, P., Abu, M., Parinsi, K., & Syafrie, M. (2023). Pelatihan Penyusunan Strategi Pemasaran Bagi Pelaku Usaha Pengolahan Ikan Jutsuka Di Kabupaten Bulukumba. Jurnal AbdiMas Bongaya, 3(1), 15-21. https://ojs.stiem-bongaya.ac.id/JAB/article/view/489

Asfar, A. H., Mahendra, Y., Pratiwi, I., Quraisyn, I., Amalia, A., Mulyana, D., & Manalu, F. A. (2024). Penyuluhan Inovasi Packaging Dan Branding Pada Umkm Sebagai Upaya Meningkatkan Pemasaran Dan Nilai Jual Lapis Ketan. Prosiding Seminar Umum Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 374–386. https://doi.org/10.46306/seumpama.v2i2.63

Dayar, M. B., Aulia Daisy Arsy Syafitri, Thalia Damayanti, Ivan Mahendra Wirapradipta, Hafifah Isma Ningrum B., & Jerin Amelia Margaretha. (2024). Digitalisasi Marketing UMKM (Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah) Pangan Lokal Desa Mendukung Ketahanan Pangan. International Journal of Community Service Learning, 8(4), 455–466. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v8i4.84705

Effendi, D. R. R., Ramadhani, M. A., Saputra, S. B., Wulandari, A. C., Victhori, I., Mahrinasari, M., & Roslina, R. (2024). Pengembangan Digitalisasi Pemasaran UMKM Pada Kelompok Pengolah dan Pemasar Ikan Waluya Kota Bandar Lampung. I-Com: Indonesian Community Journal, 4(2), 1016-1028. https://doi.org/10.33379/icom.v4i2.4678

Haloho, E. (2024, July). TANTANGAN UMKM DI ERA PEMASARAN DIGITAL DAN GLOBALISASI. In Seminar Nasional Manajemen dan Akuntansi. https://ejournal.ust.ac.id/index.php/SMA/article/view/3895

Maulana, M., Hasdyna, N., & Mustaqim, M. (2024). Peningkatan Kapasitas Produksi dan Penjualan Produk Ikan BUMG Peumakmue Syuhada Kota Lhokseumawe Melalui Teknologi Pengeringan serta Digital Marketing. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 6(1), 1475-1483. https://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/4508

Umi Narimawati, M. Yani Syafei, Sudadi Pranata, & Amroni. (2024). Penguatan Kapasitas Sumber Daya Manusia Melalui Pelatihan Keterampilan Digital Untuk Meningkatkan Produktivitas Masyarakat Di Cirebon. ADIMA Jurnal Awatara Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4), 42–49. https://doi.org/10.61434/adima.v2i4.258

Nuruddin, N., Fauzi, M. A. N., Zakkiyah, A., & Machrus, A. (2024). Pendampingan Pelaku Bidang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) dalam Upaya Pengembangan Potensi Lokal Produk-Produk Pesisir di Kelurahan Ngemplakrejo Kota Pasuruan. Al Mu'azarah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 98-111. https://doi.org/10.38073/almuazarah.v1i2.1792

Panjalu, J. F., Muslikhah, R. S., & Utami, T. L. W. (2024). Pemasaran Digital untuk Branding dalam Pengembangan UMKM di Indonesia. Jurnal Informatika Komputer, Bisnis dan Manajemen, 22(1), 69-79. https://doi.org/10.61805/fahma.v22i1.109

Rahmawati, A., Andini, P., Armaningrum, F. J., Chilmiyah, N. C., & Barliansyah, M. K. (2024). Optimalisasi UMKM Melalui Digital Marketing‎ Sebagai Sarana Branding Produk. PARTICIPATORY: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 1-13. https://doi.org/10.58518/paritcipatory.v3i2.2953

Sulistianingsih, K., Harahap, P. D., Kita, D., Panjaitan, M. T. B., Safitri, U. R., Sutrayani, R., ... & Alfitra, M. (2024). Pemberdayaan Umkm Untuk Meningkatkan Inovasi Dan Kualitas Pemasaran Produk Kelamai Dan Ikan Asin Di Desa Gunung Sahilan. Jurnal Multidisiplin Inovatif, 8(9). https://oaj.jurnalhst.com/index.php/jmi/article/view/4478

Surya, A., & Nurstyani, A. (2024). Pengaruh Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Pengolahan Ikan Asin Ibu Syariah Di Pulau Pasaran. Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB), 5(1), 120-134. https://doi.org/10.57084/jmb.v5i1.1447

Syafitri, A. D. A., Nusantara, E. A. P., Febriyanto, M., Zamardha, M. H. R., & Wahyudi, K. E. (2024). Digitalisasi UMKM Sebagai Upaya Memperluas Pasar Melalui Branding Produk di Desa Jatisari. ARSY: Jurnal Aplikasi Riset kepada Masyarakat, 5(2), 110-118. https://doi.org/10.55583/arsy.v5i2.1017

Tahir, R., Haris, A. T. L. P. L., & Ishak, A. D. (2024). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Di Kota Makassar Berbasis Ekonomi Kreatif. Economics and Digital Business Review, v5(2), 765-773. https://doi.org/10.37531/ecotal.v5i2.1556

Yanto, Y., Agustina, D., & Suhaidar, S. (2023). Pengembangan Produk Olahan Ikan Di Desa Tuing Melalui Peningkatan Kualitas Packaging dan Pelatihan Digital Marketing. Jurnal Abdi Insani, 10(3), 1244-1249. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i3.1011

Additional Files

PlumX Metrics

Published

08-03-2025

How to Cite

Arini, I., & Handayani, S. (2025). Penguatan Ekonomi Lokal melalui Peningkatan Kualitas Produksi dan Digitalisasi Pemasaran Ikan Asin di Kampung Siabang. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 9(2), 417-425. https://doi.org/10.29407/ja.v9i2.23451