Pelatihan Pengelolaan Keuangan dan Pelatihan Pemasaran Digital pada Kedai Kopi Garasi
DOI:
https://doi.org/10.29407/ja.v6i2.16868Keywords:
Product Diversification; Digital Marketing; Financial ManagementAbstract
The aim of this program to the Garage Coffee Shop is carried out as part of an effort to support the development of MSMEs, especially in dealing with financial problem, digital marketing, and product development. This activity is carried out in several methods including interviews and discussions, training and pratices of financial management, marketing and product development, and mentoring as final stage. The results of these activities are in the form of capacity building by partners and related to financial management using applications, partners have canvas-based websites and new product variants. The results of this service can be realized because of the active participation and participation of partners. Partners are expected to be consistent in carrying out financial records and business development.
Downloads
References
Arieftiara, D., Putra, A. M., & Masripah, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Umkm Dalam Menyusun Laporan Keuangan Sesuai Dengan Sak Emkm Melalui Pendampingan. Sabda Mas, 147–152.
Fatwitawati, R. (2018). Pengelolaan Keuangan Bagi Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Di Kelurahan Airputih Kecamatan Tampan Kota Pekanbaru. Sembadha, 32.
Gumilang, R. R. (2019). Implementasi Digital Marketing Terhadap Peningkatan Penjualan Hasil Home Industri. Jurnal Ilmiah Manajemen, 10(1), 9–14.
Ikatan Akuntan Indonesia. (2016). SAK Standar Akuntansi Keuangan Entitas Mikro, Kecil dan Menengah. Jakarta: Ikatan Akuntan Indonesia.
Nuvitasari, A., Citra Y, N., & Martiana, N. (2019). Implementasi SAK EMKM Sebagai Dasar Penyusunan Laporan Keuangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). International Journal of Social Science and Business, 3(3), 341. https://doi.org/10.23887/ijssb.v3i3.21144
Purnomo, A., & Adyaksana, R. (2021). Meningkatkan penerapan SAK EMKM dengan persepsi usaha dan kesiapan pelaku UMKM. Journal of Business and Information Systems (e-ISSN: 2685-2543), 3(1), 10–22. https://doi.org/10.36067/jbis.v3i1.90
Rapitasari, D. (2016). Digital marketing Berbasis Aplikasi Sebagai Strategi Meningkatkan Kepuasaan Pelanggan. Jurnal Cakrawala, 10(2), 107–112. Retrieved from http://www.cakrawalajournal.org/index.php/cakrawala/article/view/36
Sahat, S. F., Nuryartono, N., & Hutagaol, M. P. (2018). Analisis Pengembangan Ekspor Kopi Di Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan Pembangunan, 5(1), 63–89. https://doi.org/10.29244/jekp.5.1.63-89
Setiawan, T., & Putro, F. H. A. (2021). Pemanfaatan Gaphics Designer Software Canva untuk Meningkatkan Kreatifitas Promosi Produk UMKM di Cepogo Boyolali. Intelektiva : Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(12), 53–56.
Sitanggang, J. (2013). Pengembangan Potensi Kopi Sebagai Komoditas Unggulan Kawasan Agropolitan Kabupaten Dairi. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 1(6), 14748.
Suindari, N. M., & Juniariani, N. M. R. (2020). Pengelolaan Keuangan, Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Strategi Pemasaran Dalam Mengukur Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 148–154. https://doi.org/10.22225/kr.11.2.1423.148-154
Sundari, E. M., & Merry, A. S. (2020). ANALISIS PENERAPAN LAPORAN KEUANGAN BERDASARKAN SAK EMKM PADA KIOS GAPOKTAN MARGO MAKMUR DI JATIAGUNG LAMPUNG SELATAN. Jurnal Gentiaras Manajemen Dan Akuntansi, 12(2), 139–152.
Susanto, A. (2013). Penggunaan Web Sebagai Salah Satu Pendukung Strategi Pemasaran Produk Oleh Perusahaan Kusuma Agro Industri Batu. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 5(2), 76459.
Tatik. (2018). Implementasi SAK EMKM (Standar Akuntansi Keuangan Entitas Mikro Kecil Dan Menengah) Pada Laporan Keuangan UMKM (Studi Kasus Pada UMKM XYZ Yogyakarta). Relasi : Jurnal Ekonomi, 14(2), 1–14. https://doi.org/10.31967/relasi.v14i2.260
Wardhana, A. (2015). Strategi Digital Marketing dan Implikasinya Pada Keunggulan Bersaing UMK di Indonesia. In Seminar Nasional Keuangan Dan Bisnis IV, (April 2015), 327–337.