Program Mathematics Ethnic Learning untuk Meningkatan Minat Belajar Matematika Siswa SDN 1 Kauman

Authors

  • Sigit Wibowo Universitas Negeri Malang
  • Sandra Prilia Anggraini Universitas Negeri Malang
  • Sunaryo Sunaryo Universitas Negeri Malang
  • Wecya Sugevin Universitas Negeri Malang
  • Rima Cahya Nirwana Universitas Negeri Malang
  • Yuniawatika Yuniawatika Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.29407/ja.v6i2.16666

Keywords:

Elementary school children, Mathematics, Traditional games

Abstract

This service aims to increase interest in mathematics by linking traditional games with learning mathematics. The subjects in this service are students in grades 4, 5 and 6 at SDN 1 Kauman for the academic year 2021/2022. This service is collaborative between the service team, class teachers, and school principals. In this service activity using the SP4E method which includes: (1) Socialization and coordination, (2) Material preparation, (3) Training and Exploration, (4) Direction and Guidance, (5) Application, (6) Evaluation and Reflection. Based on the results of the pretest and postest that have been carried out, it shows that there is an increase in math scores in grades 4, 5 and 6, which initially only 8% of students who got math scores above the KKM but after learning using traditional games the percentage of students who got math scores above the KKM increased. that is equal to 71% of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adpriyadi, A. (2018). Permainan Tradisional Engklek untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Kelompok B. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 4(2), 187–198.

Ariandi, Y. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Aktivitas Belajar pada Model Pembelajaran PBL. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, X(1996), 579–585. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21561

Faelasofi, R., Arnidha, Y., & Istiani, A. (2015). Metode Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. JURNAL E-DuMath, 1(2), 122–136. https://ejournal.umpri.ac.id/index.php/edumath/article/view/116

Fathani, A. H. (2016). Rahmah Johar. “Domain Soal PISA untuk Literasi matematikaa”. Jurnal Peluang , Volume 1, Nomor 1, Oktober 2012. 136. Jurnal EduSains, 4(2), 136–150.

Hardiman, H., & Ardianto, A. (2016). Kabhanti Wuna Media Komunikasi Tradisional Dan Tantangannya Di Era Globalisasi. Potret Pemikiran, 20(2). https://doi.org/10.30984/pp.v20i2.751

Kreano, J. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(1), 59–72. https://doi.org/10.15294/kreano.v3i1.2613

Kurniawan, M. I. (2015). Mendidik Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Analisis Tugas Guru Dalam Mendidik Siswa Berkarakter Pribadi Yang Baik. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(2), 121. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i2.14

Nasta, T., Nurkholis, M., & Allsabah, M. A. H. (2021). Pengaruh Permainan Tradisional Gobag Sodor Terhadap Minat Belajar Siswa se-Kecamatan Lengkong Tahun Pelajaran 2020 / 2021. Indonesian Journal of Kinanthropology (IJOK), 1(1), 29–35.

Nurkayati, S. (2020). Peningkatan Minat Baca Pada Peserta Didik Sekolah Dasar Negeri 202/IX Bukit Makmur Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(3), 1060. https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i3.1097

Oktavianti, I., Zuliana, E., & Ratnasari, Y. (2017). Menggagas Kajian Kearifan Budaya Lokal di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah. Prosiding Seminar Nasional, March, 35–42.

Rusyda, N. A., & Sari, D. S. (2017). Pengaruh Penerapan Model Contextual Teaching and Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Smp Pada Materi Garis Dan Sudut. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 150. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.243

Saputro, B. A. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar Yang Belajar Menggunakan Permainan Tradisional. Metodik Didaktik, 10(2), 63–72. https://doi.org/10.17509/md.v10i2.3790

Sili, K. K., Napfiah, S., & Kurniawati, A. (2018). Pengembangan Modul Materi Barisan dan Deret Kelas X SMK dengan Pendekatan REACT. PRISMATIKA: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 1(1), 10–22. https://doi.org/10.33503/prismatika.v1i1.298

Syahputri, S., Studi, P., Matematika, P., Keguruan, F., Samudra, U., & Meurandeh, J. (2021). Meningkatkan minat belajar perkalian Matematika dengan permainan congklak di SDN Sidorejo. Pros. SemNas Peningkatan Mutu Pendidikan, 2, 44–49.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192.

Wahyuni, A., Aji, A., Tias, W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa: Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik, 1, 111–118.

Additional Files

PlumX Metrics

Published

16-04-2022

How to Cite

Wibowo, S., Anggraini, S. P. ., Sunaryo, S., Sugevin, W. ., Nirwana, R. C. ., & Yuniawatika, Y. (2022). Program Mathematics Ethnic Learning untuk Meningkatan Minat Belajar Matematika Siswa SDN 1 Kauman . Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(2), 520–530. https://doi.org/10.29407/ja.v6i2.16666