FAKTOR KEPUASAN PELANGGAN COFFEE SHOP DI KOPIXEL JEMBER

  • Lilis Setyarini Universitas Jember
  • Joko Widodo Universitas Jember
  • Dwi Herlindawati Universitas Jember
Abstract views: 282 , pdf downloads: 234
Keywords: Faktor Kepuasan Pelanggan, Kedai Kopi, Coffe Shop, Penelitian Kualitatif

Abstract

Customer satisfaction is important to maintain the existence of a coffee shop in the face of competition. This is because the coffee shop business can be found almost in various places, this is influenced by the culture of drinking coffee which has become a lifestyle in all circles. In order for a coffee shop to be able to compete and maintain its existence, it must be able to create customer satisfaction. Kopixel is a coffee shop that is always busy with visitors and is able to compete even though there are many similar coffee shop businesses. Based on the results of research on customer satisfaction of the Coffee Shop in Kopixel Jember is influenced by five factors, namely product, price, service, facilities, atmosphere. This research was conducted to describe Kopixel customer satisfaction which makes Kopixel busy with visitors and able to compete. This research uses a qualitative descriptive approach with the research subjects being Kopixel customers and Kopixel Jember managers. The data collection process was carried out by interviews. The resulting data was analyzed by means of data reduction, data presentation, drawing conclusions, then the data was tested by source triangulation.

Author Biographies

Lilis Setyarini, Universitas Jember

Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Jember

Joko Widodo, Universitas Jember

Dosen Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Jember

Dwi Herlindawati, Universitas Jember

Dosen Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Jember

References

Candrianto. (2021). Kepuasan Pelanggan. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.
Donni Juni Priansa, S. (2017). Perilaku Konsumen Dalam Persaingan Bisnis Kontemporer. Bandung: Alfabeta.
Moleong, P. D. (2018). Metodologi penelitian Kualitatif. Bndung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugito, Sairun, A., Ikbar, P., & Mega, W. (2020). Kepuasan Pelanggan. Sumatra Utara: Universitas Medan Area Press.
Suwarman, & Tjiptono, F. (2019). Strategi Pemasaran dalam Perspektif Perilaku Konsumen. PT Penerbit IPB Press.
Tjiptono, F. (2019). Kepuasan Pelanggan Konsep, Pengukuran, Strategi. Yogyakarta: CV. ANDI OFFSET.
Tjiptono, F., & Diana, A. (2015). Pelanggan Puas? Tak Cukup! Yogykarta: C.V ANDI OFFSET.
Tjiptono, F., & Anastasia Diana. (2022). Manajemen Dan Strategi Kepuasan Pelanggan. Yogyakarta: CV ANDI OFFSET.
Butarbutar, M., Efendi, Simatupang , S., Butarbutar, N., & Sinurat, D. N. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Pininta Coffee Pematangsiantar. Jurnal Manajemen, 200-207.
Hidayat, N. K., & Suryapertiwi, N. D. (2022). Analisis Langkah Kedai Kubo Kopi Dalam Menjaga Kepuasan Pelanggan. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 1033-1056.
Karmana, R. D., & Rochdiani, D. (2020). Analisis Kepuasan Konsumen Pada Pembelian Produk di Aditi Coffe House And Space. Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 649-664.
Ramadhan, F. (2021). Strategi Branding Kopi Kedawana dalam Menghadapi Persaingan. Journal Riset Hubungan Masyarakat, 15-21.
Rossi, M., Ethika, D., & Widyarini, I. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan Kedai Kopi di Purwokerto. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 878-891.
Selvi, & Ningrum, L. (2020). Gaya Hidup Minum Kopi Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Kopi Pada Kopi Kenangan Gandaria City. Jurnal Ilmiah , 23-30.
Setiawan, E., & Andayani, S. A. (2021). Analisis Kepuasan Konsumen Kedai Kopi di Majalengka. Jurnal Ilmu Pertanian dan Peternakan, 138-148.
Siregar, M. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan Ompu Gende Coffe Medan. Jurnal Diversita, 114-120.
Sulistyo, E., Sukmana, T., & Mertayasa, G. A. (2022). Wisata Kuliner Sebagai Penopang Pariwisata Budaya Berkelanjutan di Kota Denpasar. Jurnal Manajemen Pelayanan Hotel Akademi Komunitas Manajemen Perhotelan Indonesia, 44-54.
Sumartini, L. C., & Fajriany, D. (2019). Analisis Kepuasan Konsumen Untuk Meningkatkan Penjualan Kedai Kopi Kala Senja. Jurnal E-Bisnis, 111-119.
Tania, C., & Hurdawaty, R. (2022). Perilaku Konsumsi Kopi Sebagai Budaya Masyarakat di Kedai Kopi Starbucks Mal Artha Gading. Jurnal Pendidikan dan Perhotelan, 1-10.
Limanseto, H. (2022, September). Kementrian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. Retrieved from Kementrian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia: https://ekon.go.id/publikasi/detail/4515/meski-masih-hadapi-tantangan-pandemi-realisasi-investasi-pada-industri-makanan-minuman-terus-berlanjut. [ Diakses pada 30 Desember 2022]
Pemkab Jember. (2021, Juli Senin). Pemerintah Kabupaten Jember. Retrieved from Pemerintah Kabupaten Jember: https://www.jemberkab.go.id/tren-konsumsi-kopi-meningkat-bupati-jember-dorong-petani-lokal-mampu-tingkatkan-kualitas-kopi/. [ Diakses pada 30 Desember 2022]
Statistik, B. P. (2021). Badan Pusat Satistik. Retrieved from Statistik Kopi Indonesia: https://www.bps.go.id/publication/2021/11/30/b1b6cf2a6aad1ee2d8a4c656/statistik-kopi-indonesia-2021.html. [ Diakses pada 16 Januari 2023]

PlumX Metrics

Published
2024-03-25
How to Cite
Lilis Setyarini, Joko Widodo, & Dwi Herlindawati. (2024). FAKTOR KEPUASAN PELANGGAN COFFEE SHOP DI KOPIXEL JEMBER. JAE (JURNAL AKUNTANSI DAN EKONOMI), 9(1), 150-158. https://doi.org/10.29407/jae.v9i1.21976
Section
Volume 9 No. 1 Tahun 2024