Implementasi Program Asistensi Mengajar Terhadap Peningkatan Literasi dan Numerasi di MTSS Al-Jamiyatul Chalidiyah Stabat
DOI:
https://doi.org/10.29407/dimastara.v4i2.25395Keywords:
Teaching Assistance, Literacy, Numeracy, MBKMAbstract
Abstract— The implementation of the Teaching Assistance Program aims to improve students' literacy and numeracy at MTSS Al-Jamiyatul Chalidiyah Stabat. This program is part of the Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM), which involves university students in school learning activities. Through an approach based on academic mentoring, the use of interactive learning methods, and the integration of educational technology, it is expected to achieve significant improvements in students' reading, writing, and mathematical thinking abilities.
The implementation of this program employs observation and interviews as methods for information gathering. The findings indicate that student involvement in learning contributes to an increased understanding of literacy and numeracy materials. With the implementation of the teaching assistance program, students' literacy and numeracy skills have improved, along with the strengthening of interactions among university students, teachers, and pupils, creating a more dynamic learning environment. This initiative recommends further development in program implementation through enhanced training for assisting students, the use of technology-based learning media, and closer collaboration between universities and schools to formulate sustainable learning strategies.
Downloads
References
[1] D. Pembelajaran, D. Kemahasiswaan, D. Jenderal, P. Tinggi, D. Teknologi, and K. Pendidikan, “BUKU PANDUAN MERDEKA BELAJAR-KAMPUS MERDEKA 2024,” 2024.
[2] H. D. Santoso et al., “ADMINISTRASI DALAM PROGRAM KAMPUS MENGAJAR 1*,” vol. 4, no. 2, 2022.
[3] T. Muhamad and F. Anugrah, “IMPLEMENTASI PELAKSANAAN PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 1 TERDAMPAK PANDEMI COVID-19 (Studi Kasus SDS ABC Jakarta Utara).”
[4] P. J. Silaban, “Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan KAJIAN ASISTENSI MENGAJAR DI SEKOLAH TERHADAP KOMPETENSI MAHASISWA CALON GURU SD PADA PROGRAM KAMPUS MERDEKA,” vol. 8, p. 13, 2023.
[5] K. Raisa Azwar, R. Azwar, D. Setyowati, I. Mualim, I. Sartika, and E. Mandasari, “Artikel Merdeka Belajar Kampus Merdeka Peran Asistensi Mengajar dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Era Kampus Merdeka,” MBKM, vol. 1, no. 1, pp. 25–31, 2024.
[6] Evi Wijayawati and Sediono, “Peran Mahasiswa Program Asistensi Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi Dan Adaptasi Teknologi SDN 1 Gondangkulon,” Jurnal Teknologi Informasi untuk Masyarakat, vol. 2, no. 2, pp. 61–68, Dec. 2024, doi: 10.29408/jt.v2i2.27736.
[7] M. Amien, A. Ajiz Bazazi, M. Husnur Robert, A. Dail Valahi, and L. Mauli Diana, “Pengabdian Masyarakat melalui Program Asistensi Mengajar di SMK Negeri 1 Sepulu,” vol. 1, no. 2, pp. 100–110, 2024, doi: 10.52620/jpmk.v1i2.153.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tri Dessy Ratna Sari, Fitra Tur Radiyah, Rien Fionita Br Peranginangin, Fadhlina Nazly

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
- Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
- Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0