Abstract
Changes in the learning process during the COVID-19 pandemic have caused a decrease in the concentration of learning in children who are brought to offline learning. This study aims to know the effectiveness of sensorimotor games in improving the concentration and physical fitness of children aged 7 – 12 years. The research method is an experimental design with a randomized pre and post-test control group design with 42 samples divided into 2 groups: a control group and a treatment group. Sensorimotor games are given using the sensory path for 5 repetitions in each session with 12 meetings. The measuring instrument in this study was the digit symbol test to measure concentration levels and 5 measuring tools to measure physical fitness. The data analysis used to test the hypothesis is the paired sample t-test to find out differences in 1 data group and the independent t-test to compare data between groups. Based on the results of the independent t-test between the treatment and control groups after being given a sensorimotor game, the concentration value was p=0.001, coordination p=0.001, balance p=0.000, flexibility p=0.453, agility p=0.228, speed p=0.873. Sensory-motor games improve concentration, coordination, and balance in children aged 7-12 years in Denpasar. Sensorimotor games using sensory pathways can be applied to children who experience a decreased concentration in learning and are an alternative to physical exercise to improve coordination and balance.
References
Agustin, M., Puspita, R. D., Nurinten, D., & Nafiqoh, H. (2020). Tipikal Kendala Guru PAUD dalam Mengajar pada Masa Pandemi Covid 19 dan Implikasinya. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 334. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.598
Ambara, A. (2017). Hubungan Kondisi Fisik terhadap Prestasi Atlet Wushu Sanda di Sasana Kim Tiauw Surabaya [Universitas Negeri Surabaya]. https://media.neliti.com/media/publications/247385-none-6b6cad95.pdf
Arif, A. C., Maksum, A., & Kristiyandaru, A. (2021). The Effect of Daily Physical Activity on Increasing Physical Fitness and Academic Achievement of Elementary School. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 4(2), 964–974. https://doi.org/10.33258/birle.v4i2.2082
Assjari, M., & Sopariah, E. (2011). Penerapan Latihan Sensorimotor Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Pada Anak Autistic Spectrum Disorder. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(2), 225–243.
Baedowi, A. (2015). Potret Pendidikan Kita. Alvabet.
Ersanto, M., & Wibowo, S. (2022). Survei Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa SMA Negeri 1 Babat pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 10(2), 39–44.
Irfan, M., & Susanti, J. (2015). Pengaruh Penerapan Motor Relearning Programme (MRP) Terhadap Peningkatan Keseimbangan Berdiri pada Pasien Stroke Hemiplegi. Jurnal Fisioterapi Indonusa, 8(2), 109–126.
Kisner, C., & Colby, L. (2012). Therapeutic Exercise: Foundations and Techniques. F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. (2018). Neuroscience : fundamentals for rehabilitation (5th ed.). Elsevier.
Ma’arif, I., & Prasetiyo, R. (2021). Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa Sekolah Dasar saat Pandemi Covid -19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3451–3456.
Mahajaya, A. (2021). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Tingkat Konsentrasi Belajar dari Rumah pada Anak Usia 9-12 Tahun di Masa Pandemi Covid-19 [Universitas Hasanuddin]. http://repository.unhas.ac.id/id/eprint/6772/2/C051171516_skripsi%201-2.pdf
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’: Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 13(1), 116–152.
Martika, T., & Subagya. (2014). Pengaruh Latihan Sensorimotor terhadap Kemampuan Menulis Anak Tunagrahita Ringan Kelas Iii Semester Genap di SLB C-G YPPCG Surakarta Tahun Ajaran 2012/ 2013. Jurnal Rehabilitasi Dan Remediasi, 23(1), 29–38.
Pasaremi. (2014). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak dengan Bermain Sensori Motor di Kelompok B2 RA Ummatan Wahidah. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Bengkulu.
Puspita Krishna, L. F. (2022). Gambaran Kejenuhan Belajar Terhadap Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Mahasiswa Akademi Keperawatan Pasar Rebo Jakarta. Nursing News : Jurnal Ilmiah Keperawatan, 6(1), 7–18. https://doi.org/10.33366/nn.v6i1.2448
Putri, V., Sofia, A., & Utaminingsih, D. (2017). Bermain Sensorimotor Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).
Rahmawati, D. (2014). Perbandingan Tingkat Konsentrasi Belajar Anak Sekolah Dasar Dilihat Dari Kebiasaan Makan Pagi. Early Childhood Education Papers (BELIA), 3(1), 30–37.
Reski, N. (2021). Pengaruh Kejenuhan Belajar terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Ekonomi di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Gunung Toar Taluk Kuantan. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Rinawati, D., & Darisman, E. K. (2020). Survei tingkat kejenuhan siswa SMK belajar di rumah pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan selama masa pandemi covid-19. Journal of Science and Education (JSE), 1(1), 32–40. https://doi.org/10.56003/jse.v1i1.11
Rohmah, F., Mukhoiyaroh, & Farisia, H. (2021). Melatih Konsentrasi Melalui Permainan Sensorimotor pada Anak Kelompok A dalam PembelajaranMasa Kenormalan Baru di RA Muslimat NU 10 Banin Banat Gresik. Journal of Early Childhood Education and Development, 3(2), 95–106.
Rozi, F., Safitri, S. R., & Syukriadi, A. (2021). Evaluasi Tingkat Kebugaran Jasmani Mahasiswa pada Perkuliahan Pendidikan Jasmani IAIN Salatiga. Jurnal Edutrained : Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan, 5(1), 13–18. https://doi.org/10.37730/edutrained.v5i1.121
Rusip, G., & Boy, E. (2020). Edukasi Olah Raga di Rumah Saja Sebagai Upaya Memelihara Kebugaran Fisik dan Kesehatan Mental di Masa Pandemi Covid-19 Bagi Mahasiswa Fakultas Kedokteran. Jurnal Implementa Husada, 1(2), 152. https://doi.org/10.30596/jih.v1i2.5035
Saputri, M. (2018). Pengaruh Pemberian Static Core Exercise Terhadap Perubahan Keseimbangan Dinamis Pada Pemain Futsal Ekstrakurikuler Futsal Sma Negeri 2 Jeneponto. Universitas Hasanuddin.
Setiani, A. (2014). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Melalui Layanan Bimbingan Kelompok pada Siswa Kelas VI SD Negeri 2 Karangcegak, Kabupaten Purbalingga Tahun Ajaran 2013/2014. Jurusan Bimbingan dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.
Setiyorini, E. (2016). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Tingkat Konsentrasi Belajar Mahasiswa Semester 1 Program Studi Pendidikan Ners STIKes Patria Husada Blitar. Jurnal Ners Dan Kebidanan (Journal of Ners and Midwifery), 3(3), 247–252. https://doi.org/10.26699/jnk.v3i3.ART.p247-252
Sukma, S. (2021). Pengukuran Kebugaran Fisik pada Anak [UMS]. http://eprints.ums.ac.id/89963/3/Naskah2.pdf
Syahruddin, S., Saleh, M., & Rizal, A. (2017). Peningkatan Koordinasi Mata Tangan Melalui Model Pembelajaran Berbasis Bermain Bagi Anak Tuna Grahita. Seminar Nasional LP2M UNM, 116–119.
Winata, I. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13–24.
World Health Organization. (2018). Global Action Plan on Physical Activity 2018 - 2030 More Active People for A Healthier World. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272722/9789241514187-eng.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Anak Ayu Nyoman Trisna Narta Dewi, Made Hendra Satria Nugraha, Ni Luh Putu Gita Karunia Saraswati