ANALISIS KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI SEGI EMPAT

Main Article Content

Risa Sapta Dilla Nuraeni Adriati Chandra Novtiar

Abstract

ABSTRACT
This study has purpose to describe the achievement of students' mathematical communication with observation and interview. In this study, the method used is descriptive qualitative with the subject of 30 students SMPN 2 Ngamprah class VII. The instrument consists of 4 test questions. The result of the research is the percentage indicator of ability to connect the real object and the image into the form of mathematical idea is 41,67%, arrange conjecture, make argument, and generalize percentage of ability equal to 49,17%, explain idea, mathematical situation in writing by using picture ie reaching 57.78%, declaring everyday events in language or mathematical symbols, the percentage of ability is 24.67%
 
Key words: Mathematical communication.
 
Penelitian ini memiliki tujuan untuk mendeskripsikan pencapaian komunikasi matematis siswa dengan observasi dan wawancara. Dalam penelitian ini, metode yang digunakan ialah deskriptif kualitatif dengan subjek 30 siswa SMPN 2 Ngamprah kelas VII. Instrumen berupa 4 soal tes  uraian. Hasil penelitian yang diperoleh yaitu persentase indicator kemampuan menghubungkan benda nyata dan gambar ke dalam bentuk ide matematika adalah 41,67%, menyusun konjektur, menyusun argumen, dan generalisasi persentase kemampuannya sebesar 49,17 %, menjelaskan ide, situasi matematika secara tertulis dengan menggunakan gambar yaitu mencapai 57,78%, menyatakan peristiwa sehari-hari dalam bahasa atau simbol matematika, persentase kemampuannya adalah 24,67 %.
 
Kata kunci: Komunikasi matematis.

Article Details

How to Cite
DILLA, Risa Sapta; ADRIATI, Nuraeni; NOVTIAR, Chandra. ANALISIS KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI SEGI EMPAT. NUSANTARA of RESEARCH, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 33-37, may 2018. ISSN 2355-7249. Available at: <http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/efektor/article/view/12095>. Date accessed: 21 june 2018. doi: https://doi.org/10.29407/nor.v5i1.12095.
Section
Artikel